چلبی بیک. از اعیان و اشراف تبریز است و فضیلت هم دارد. طبع شعرش چنین است: خدا در سینۀ من آه سوزان را نگه دارد ز آسیبش دل بیرحم جانان را نگه دارد. (از مجمع الخواص صادقی کتابدار ترجمه خیامپور صص 235-236). ظاهراً فارغ تبریزی معاصر شاه عباس بوده، زیرا نویسندۀ مأخذ فوق، کتابدار شاه عباس است
چلبی بیک. از اعیان و اشراف تبریز است و فضیلت هم دارد. طبع شعرش چنین است: خدا در سینۀ من آه سوزان را نگه دارد ز آسیبش دل بیرحم جانان را نگه دارد. (از مجمع الخواص صادقی کتابدار ترجمه خیامپور صص 235-236). ظاهراً فارغ تبریزی معاصر شاه عباس بوده، زیرا نویسندۀ مأخذ فوق، کتابدار شاه عباس است
ملا مصطفی بن ابراهیم مشهدی. از افاضل قراء اواخر قرن یازدهم هجرت که به سال 1007 در حوالی تبریز متولد و در حدود 1080 هجری قمری وفات یافت. تألیفاتی در علم تجوید دارد. از اوست: 1- ارشاد القاری در بیان قرائت عاصم کوفی به زبان پارسی که در کربلا به تألیف آن آغازیده و به فاصله پنج سال در 1078 هجری قمری در نجف آن را به اتمام رسانده و حاوی زبدۀ مصنفات دیگرش میباشد و اول آن این شعر است: ای فاتحۀ مصحف حمدت توحید وی نقطه ای از کتاب مجدت خورشید و ظاهراً این آخرین تألیفات اوست و اندکی پس از آن وفات یافته است. 2- تحفه الابرار در تجوید و این ملخص کتاب تحفه القاری است. 3- تحفه القاری یا تحفه القراء که در بمبئی چاپ شده است. 4- تحفه المقرئین. 5- وقوف القرآن. (ریحانه الادب ج 3 ص 259 از الذریعه)
ملا مصطفی بن ابراهیم مشهدی. از افاضل قراء اواخر قرن یازدهم هجرت که به سال 1007 در حوالی تبریز متولد و در حدود 1080 هجری قمری وفات یافت. تألیفاتی در علم تجوید دارد. از اوست: 1- ارشاد القاری در بیان قرائت عاصم کوفی به زبان پارسی که در کربلا به تألیف آن آغازیده و به فاصله پنج سال در 1078 هجری قمری در نجف آن را به اتمام رسانده و حاوی زبدۀ مصنفات دیگرش میباشد و اول آن این شعر است: ای فاتحۀ مصحف حمدت توحید وی نقطه ای از کتاب مجدت خورشید و ظاهراً این آخرین تألیفات اوست و اندکی پس از آن وفات یافته است. 2- تحفه الابرار در تجوید و این ملخص کتاب تحفه القاری است. 3- تحفه القاری یا تحفه القراء که در بمبئی چاپ شده است. 4- تحفه المقرئین. 5- وقوف القرآن. (ریحانه الادب ج 3 ص 259 از الذریعه)
پیشۀ خرده فروشی داشت و به یاری موزونی طبع بر دقیقه سنجی همت می گماشت: نه تنها دیده از نظارۀ روی نکو بستم چو رفتی از نظر چشم از همه عالم فروبستم. (تذکرۀ صبح گلشن ص 612)
پیشۀ خرده فروشی داشت و به یاری موزونی طبع بر دقیقه سنجی همت می گماشت: نه تنها دیده از نظارۀ روی نکو بستم چو رفتی از نظر چشم از همه عالم فروبستم. (تذکرۀ صبح گلشن ص 612)
بابافرج تبریزی معاصر فقیه زاهد بود. به مقبرۀ کحیل مدفون است. (تاریخ گزیدۀ حمدالله مستوفی چ لندن ص 788). با توجه به اینکه فقیه زاهد تبریزی در 572 ه. ق. درگذشته است فرج تبریزی را نیز باید از مشایخ قرن ششم دانست. رجوع به مأخذ و بابافرج شود
بابافرج تبریزی معاصر فقیه زاهد بود. به مقبرۀ کحیل مدفون است. (تاریخ گزیدۀ حمدالله مستوفی چ لندن ص 788). با توجه به اینکه فقیه زاهد تبریزی در 572 هَ. ق. درگذشته است فرج تبریزی را نیز باید از مشایخ قرن ششم دانست. رجوع به مأخذ و بابافرج شود